Κατατέθηκε στη Βουλή το πολυνομοσχέδιο των 216 σελίδων το οποίο υπογράφεται από δεκατρείς υπουργούς και δύο αναπληρωτές και ο στόχος της κυβέρνησης είναι να έχει ψηφιστεί έως τις 8 Αυγούστου.
Το νομοσχέδιο προβλέπει την απενεργοποίηση του ΑΦΜ εάν ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή διαπράττει φοροδιαφυγή ή άλλο αδίκημα και την κατάργηση της εκκαθαριστικής δήλωσης στο τέλος του έτους για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που υπάγονται στον ΦΠΑ. Αλλαγές στη φορολογία
Την αναστολή ή απενεργοποίηση του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου των φορολογούμενων που διαπράττουν φοροδιαφυγή, την κατάργηση της εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ, και την επιχορήγηση φορέων του δημοσίου για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων τους προς τους ιδιώτες προβλέπει μεταξύ άλλων το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή με τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης του 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο «Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού εάν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία από τα οποία υποδηλώνουν ότι ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή ότι διαπράττει φοροδιαφυγή ή ότι έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του.
Ο φορολογούμενος έχει σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να αποδείξει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του προηγούμενου εδαφίου».
Επίσης καταργείται η υποχρέωση υποβολής εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ για διαχειριστικές περιόδους που λήγουν μετά την 1η Ιανουαρίου 2014, συστήνονται 400 οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού του κλάδου ΠΕ εφοριακών στη ΓΓΔΕ και επισπεύδονται οι διαδικασίες απονομής σύνταξης σε υπαλλήλους του Δημοσίου στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης.
Με στόχο να επιταχυνθεί η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοσοκομείων και των ασφαλιστικών ταμείων προς τους ιδιώτες το νομοσχέδιο προβλέπει την επιχορήγηση τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πρόκειται για φορείς του κλάδου υγείας ( νοσηλευτικά ιδρύματα, νομικά πρόσωπα) και πρόνοιας ( οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης- ΟΚΑ) αλλά και λοιπούς φορείς της γενικής κυβέρνησης για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους που δημιουργήθηκαν τα έτη 2012 και 2013.
Με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται και νομοθετικά η μη επιβολή της ποινής απώλειας του αφορολόγητου ποσού από δαπάνες αγοράς αγαθών και υπηρεσιών στους φορολογούμενους που υπέβαλαν φέτος εκπρόθεσμες δηλώσεις εισοδήματος. Ορίζεται χαρακτηριστικά ότι « Οι δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν.2238/1994, καθώς και τα έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης της περίπτωσης α΄ της παρ. 3 του άρθρου 9 του ίδιου νόμου, που αφορούν το οικονομικό έτος 2014, λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό του φόρου σύμφωνα με την κλίμακα της παρ. 1 α΄ του ίδιου άρθρου και νόμου, ακόμη και στην περίπτωση που συμπεριληφθούν σε εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος».
Επίσης, προβλέπει την ένταξη στο ΕΤΕΑ όλων των επικουρικών ταμείων – Ν.Π.Δ.Δ, συμπεριλαμβανομένου και του επικουρικού των ενστόλων, την κατάργηση σειράς φόρων υπέρ τρίτων που χρηματοδοτούν επικουρικά ταμεία, όπως επίσης και τον καθορισμό της διαδικασίας οριοθέτησης του αιγιαλού.
Όσον αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, προβλέπεται επιχορήγηση φορέων του κλάδου υγείας (νοσηλευτικά ιδρύματα, νομικά πρόσωπα) και πρόνοιας (οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης - ΟΚΑ) αλλά και λοιπών φορέων της γενικής κυβέρνησης που δεν επιχορηγούνται σήμερα από τον κρατικό προϋπολογισμό, με σκοπό να λάβουν επιχορηγήσεις για την άμεση αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους σε ιδιώτες που δημιουργήθηκαν τα έτη 2012 και 2013.
Προβλέπει ακόμη τον εκσυγχρονισμό του συστήματος δημοσίων συμβάσεων ενσωματώνοντας το σύγχρονο ευρωπαϊκό πλαίσιο απλοποιώντας και επιταχύνοντας τις διαδικασίες με όρους διαφάνειας και τη μείωση των διοικητικών βαρών σε 11 τομείς της οικονομίας με αποτέλεσμα την ελάφρυνση των πολιτών και την ενίσχυση των κλάδων.
Στις διατάξεις προβλέπεται η συγκρότηση Κεντρικής Επιτροπής Ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης των υπόχρεων προσώπων (βουλευτών, υπουργών κ.ά.), η οποία αποτελείται πλέον από δύο αντιπροέδρους της Βουλής, δύο ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς και έναν υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, πρόσωπα δηλαδή εγνωσμένου κύρους και ανεξαρτησίας. Επίσης, θεσπίζεται η υποβολή δήλωσης οικονομικών συμφερόντων και η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων ώστε να καταστεί αποτελεσματικός ο έλεγχος.
Ειδικότερα:
Στο Μέρος Α' περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών που αφορούν τον εξορθολογισμό λειτουργίας της Φορολογικής Διοίκησης και τη μείωση του διοικητικού κόστους για τον φορολογούμενο, οργανωτικά θέματα του υπουργείου, ρυθμίσεις για την εξόφληση ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων φορέων του δημοσίου τομέα, διατάξεις για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας που διέπει την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς όπως και θέματα που άπτονται ειδικότερες λειτουργίες της καθώς και διατάξεις για την χάραξη του αιγιαλού και άλλες διατάξεις για την προστασία της δημόσιας περιουσίας.
Στο Μέρος Β' περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, με τις οποίες εκσυγχρονίζεται το σύστημα δημοσίων συμβάσεων. Ο χώρος των δημοσίων συμβάσεων είναι διαχρονικά βεβαρημένος με το ότι δε γίνεται διαφανής και αποτελεσματική διαχείριση των διατιθέμενων προς τον σκοπό αυτό πόρων του κρατικού προϋπολογισμού και του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων των κονδυλίων των ευρωπαϊκών ταμείων, με συνέπεια αφ' ενός μεν να επιβαρύνονται τα ετήσια δημοσιονομικά ελλείμματα και εν τέλει το δημόσιο χρέος, αφ' ετέρου δε να καθυστερεί ή να ακυρώνεται η υλοποίηση δημόσιων επενδύσεων που θα υπηρετήσουν την ανάπτυξη, την ενίσχυση της απασχόλησης και την μεταστροφή του οικονομικού κλίματος. Υπό συνθήκες δημοσιονομικής και οικονομικής κρίσης, εντείνεται η ανάγκη για αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα της δράσης του Κράτους στον συγκεκριμένο τομέα.
Στο Μέρος Γ΄ του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης , με τις οποίες μειώνονται τα διοικητικά βάρη σε 13 επιλεγμένους τομείς της οικονομίας με άμεσα αποτελέσματα και για τους πολίτες αλλά και για τους κλάδους της οικονομίας μας ,ενώ
Στο Μέρος Δ' περιλαμβάνονται διατάξεις αρμοδιότητος των υπουργείων Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη με τις οποίες μεταφέρεται στο υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και υπάγεται στην εποπτεία και αρμοδιότητά του το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα ασφαλείας «Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α.» καθώς από την 1.1.2015, οι τομείς του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α. εντάσσονται στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (Ε.Τ.Ε.Α.).
Στο Μέρος Ε' περιλαμβάνεται διάταξη για τα ανταποδοτικά τέλη του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Στο Μέρος ΣΤ' του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με τις οποίες αντικαθίστανται ορισμένες διατάξεις του ισχύοντος νόμου 3213/2003 που αφορά στην υποβολή και τον έλεγχο των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης δημοσίων λειτουργών και προσώπων με δημόσιο ενδιαφέρον. Οι νέες ρυθμίσεις κρίνονται αναγκαίες αφενός μεν για να επεκταθεί η υποχρέωση δήλωσης σε νέες κατηγορίες προσώπων και να ενισχυθεί η αρμόδια επιτροπή ελέγχου, αφετέρου δε για να αντιμετωπιστούν δυσλειτουργίες που έχουν ανακύψει κατά την εφαρμογή του ισχύοντος νόμου και να καταστεί αυτός αποτελεσματικότερος με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
Πηγή: madata.gr
Το νομοσχέδιο προβλέπει την απενεργοποίηση του ΑΦΜ εάν ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή διαπράττει φοροδιαφυγή ή άλλο αδίκημα και την κατάργηση της εκκαθαριστικής δήλωσης στο τέλος του έτους για επιχειρήσεις και ελεύθερους επαγγελματίες που υπάγονται στον ΦΠΑ. Αλλαγές στη φορολογία
Την αναστολή ή απενεργοποίηση του Αριθμού Φορολογικού Μητρώου των φορολογούμενων που διαπράττουν φοροδιαφυγή, την κατάργηση της εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ, και την επιχορήγηση φορέων του δημοσίου για την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων τους προς τους ιδιώτες προβλέπει μεταξύ άλλων το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή με τα προαπαιτούμενα για την εκταμίευση της δόσης του 1 δισ. ευρώ.
Σύμφωνα με το νομοσχέδιο «Η Φορολογική Διοίκηση δύναται να αναστέλλει τη χρήση Αριθμού Φορολογικού Μητρώου ή να προβαίνει σε απενεργοποίηση αυτού εάν υφίστανται αντικειμενικά στοιχεία από τα οποία υποδηλώνουν ότι ο φορολογούμενος έχει παύσει να ασκεί οικονομική δραστηριότητα ή ότι διαπράττει φοροδιαφυγή ή ότι έχει δηλώσει ψευδή ή ανακριβή στοιχεία για την απόκτησή του.
Ο φορολογούμενος έχει σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα να αποδείξει ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του προηγούμενου εδαφίου».
Επίσης καταργείται η υποχρέωση υποβολής εκκαθαριστικής δήλωσης ΦΠΑ για διαχειριστικές περιόδους που λήγουν μετά την 1η Ιανουαρίου 2014, συστήνονται 400 οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού του κλάδου ΠΕ εφοριακών στη ΓΓΔΕ και επισπεύδονται οι διαδικασίες απονομής σύνταξης σε υπαλλήλους του Δημοσίου στις περιπτώσεις διαδοχικής ασφάλισης.
Με στόχο να επιταχυνθεί η αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων οφειλών των νοσοκομείων και των ασφαλιστικών ταμείων προς τους ιδιώτες το νομοσχέδιο προβλέπει την επιχορήγηση τους από τον κρατικό προϋπολογισμό. Πρόκειται για φορείς του κλάδου υγείας ( νοσηλευτικά ιδρύματα, νομικά πρόσωπα) και πρόνοιας ( οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης- ΟΚΑ) αλλά και λοιπούς φορείς της γενικής κυβέρνησης για τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους που δημιουργήθηκαν τα έτη 2012 και 2013.
Με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται και νομοθετικά η μη επιβολή της ποινής απώλειας του αφορολόγητου ποσού από δαπάνες αγοράς αγαθών και υπηρεσιών στους φορολογούμενους που υπέβαλαν φέτος εκπρόθεσμες δηλώσεις εισοδήματος. Ορίζεται χαρακτηριστικά ότι « Οι δαπάνες αγοράς αγαθών και λήψης υπηρεσιών της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν.2238/1994, καθώς και τα έξοδα ιατρικής και νοσοκομειακής περίθαλψης της περίπτωσης α΄ της παρ. 3 του άρθρου 9 του ίδιου νόμου, που αφορούν το οικονομικό έτος 2014, λαμβάνονται υπόψη για τον προσδιορισμό του φόρου σύμφωνα με την κλίμακα της παρ. 1 α΄ του ίδιου άρθρου και νόμου, ακόμη και στην περίπτωση που συμπεριληφθούν σε εκπρόθεσμες αρχικές ή τροποποιητικές δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος».
Επίσης, προβλέπει την ένταξη στο ΕΤΕΑ όλων των επικουρικών ταμείων – Ν.Π.Δ.Δ, συμπεριλαμβανομένου και του επικουρικού των ενστόλων, την κατάργηση σειράς φόρων υπέρ τρίτων που χρηματοδοτούν επικουρικά ταμεία, όπως επίσης και τον καθορισμό της διαδικασίας οριοθέτησης του αιγιαλού.
Όσον αφορά τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, προβλέπεται επιχορήγηση φορέων του κλάδου υγείας (νοσηλευτικά ιδρύματα, νομικά πρόσωπα) και πρόνοιας (οργανισμοί κοινωνικής ασφάλισης - ΟΚΑ) αλλά και λοιπών φορέων της γενικής κυβέρνησης που δεν επιχορηγούνται σήμερα από τον κρατικό προϋπολογισμό, με σκοπό να λάβουν επιχορηγήσεις για την άμεση αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεών τους σε ιδιώτες που δημιουργήθηκαν τα έτη 2012 και 2013.
Προβλέπει ακόμη τον εκσυγχρονισμό του συστήματος δημοσίων συμβάσεων ενσωματώνοντας το σύγχρονο ευρωπαϊκό πλαίσιο απλοποιώντας και επιταχύνοντας τις διαδικασίες με όρους διαφάνειας και τη μείωση των διοικητικών βαρών σε 11 τομείς της οικονομίας με αποτέλεσμα την ελάφρυνση των πολιτών και την ενίσχυση των κλάδων.
Στις διατάξεις προβλέπεται η συγκρότηση Κεντρικής Επιτροπής Ελέγχου των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης των υπόχρεων προσώπων (βουλευτών, υπουργών κ.ά.), η οποία αποτελείται πλέον από δύο αντιπροέδρους της Βουλής, δύο ανώτατους δικαστικούς λειτουργούς και έναν υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, πρόσωπα δηλαδή εγνωσμένου κύρους και ανεξαρτησίας. Επίσης, θεσπίζεται η υποβολή δήλωσης οικονομικών συμφερόντων και η ηλεκτρονική υποβολή των δηλώσεων ώστε να καταστεί αποτελεσματικός ο έλεγχος.
Ειδικότερα:
Στο Μέρος Α' περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Οικονομικών που αφορούν τον εξορθολογισμό λειτουργίας της Φορολογικής Διοίκησης και τη μείωση του διοικητικού κόστους για τον φορολογούμενο, οργανωτικά θέματα του υπουργείου, ρυθμίσεις για την εξόφληση ληξιπροθέσμων υποχρεώσεων φορέων του δημοσίου τομέα, διατάξεις για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας που διέπει την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς όπως και θέματα που άπτονται ειδικότερες λειτουργίες της καθώς και διατάξεις για την χάραξη του αιγιαλού και άλλες διατάξεις για την προστασία της δημόσιας περιουσίας.
Στο Μέρος Β' περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, με τις οποίες εκσυγχρονίζεται το σύστημα δημοσίων συμβάσεων. Ο χώρος των δημοσίων συμβάσεων είναι διαχρονικά βεβαρημένος με το ότι δε γίνεται διαφανής και αποτελεσματική διαχείριση των διατιθέμενων προς τον σκοπό αυτό πόρων του κρατικού προϋπολογισμού και του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων των κονδυλίων των ευρωπαϊκών ταμείων, με συνέπεια αφ' ενός μεν να επιβαρύνονται τα ετήσια δημοσιονομικά ελλείμματα και εν τέλει το δημόσιο χρέος, αφ' ετέρου δε να καθυστερεί ή να ακυρώνεται η υλοποίηση δημόσιων επενδύσεων που θα υπηρετήσουν την ανάπτυξη, την ενίσχυση της απασχόλησης και την μεταστροφή του οικονομικού κλίματος. Υπό συνθήκες δημοσιονομικής και οικονομικής κρίσης, εντείνεται η ανάγκη για αξιοπιστία και αποτελεσματικότητα της δράσης του Κράτους στον συγκεκριμένο τομέα.
Στο Μέρος Γ΄ του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης , με τις οποίες μειώνονται τα διοικητικά βάρη σε 13 επιλεγμένους τομείς της οικονομίας με άμεσα αποτελέσματα και για τους πολίτες αλλά και για τους κλάδους της οικονομίας μας ,ενώ
Στο Μέρος Δ' περιλαμβάνονται διατάξεις αρμοδιότητος των υπουργείων Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, Εθνικής Άμυνας και Προστασίας του Πολίτη με τις οποίες μεταφέρεται στο υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και υπάγεται στην εποπτεία και αρμοδιότητά του το Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Απασχολούμενων στα Σώματα ασφαλείας «Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α.» καθώς από την 1.1.2015, οι τομείς του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του Τ.Ε.Α.Π.Α.Σ.Α. εντάσσονται στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (Ε.Τ.Ε.Α.).
Στο Μέρος Ε' περιλαμβάνεται διάταξη για τα ανταποδοτικά τέλη του υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής.
Στο Μέρος ΣΤ' του νομοσχεδίου περιλαμβάνονται διατάξεις του υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων με τις οποίες αντικαθίστανται ορισμένες διατάξεις του ισχύοντος νόμου 3213/2003 που αφορά στην υποβολή και τον έλεγχο των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης δημοσίων λειτουργών και προσώπων με δημόσιο ενδιαφέρον. Οι νέες ρυθμίσεις κρίνονται αναγκαίες αφενός μεν για να επεκταθεί η υποχρέωση δήλωσης σε νέες κατηγορίες προσώπων και να ενισχυθεί η αρμόδια επιτροπή ελέγχου, αφετέρου δε για να αντιμετωπιστούν δυσλειτουργίες που έχουν ανακύψει κατά την εφαρμογή του ισχύοντος νόμου και να καταστεί αυτός αποτελεσματικότερος με την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών.
ΤΟ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ
Πηγή: madata.gr