Home » » Στις... μπάρες των διοδίων μπλοκάρει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Στις... μπάρες των διοδίων μπλοκάρει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού

Written By Unknown on Παρασκευή 4 Ιουλίου 2014 | 11:00 π.μ.

Ερωτηματικά για το ΤΑΙΠΕΔ που καλείται να μεταβάλλει τον σχεδιασμό του. Τι συμβαίνει με τη διένεξη με την πιστώτρια τράπεζα

Από ηλεκτρονικά διόδια περνάει ο διαγωνισμός παραχώρησης σε ιδιώτη της Εγνατίας Οδού, καθώς το ΤΑΙΠΕΔ αναγκαστικά πλέον θα πρέπει να μεταβάλλει το σχεδιασμό του που ήταν στην παλαιά λογική των μετωπικών διοδίων.

Το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων είχε παρέμβει με αποτέλεσμα να παγώσει ο διαγωνισμός της ΕΟΑΕ για την εγκατάσταση ηλεκτρονικών διοδίων.

Έτσι, όπως φαίνεται, η παραχώρηση της Εγνατίας και των καθέτων της, δεν κολλάει μόνο στη διαφορά που υπάρχει με την πιστώτρια Τράπεζα Πειραιώς η οποία έχει οδηγήσει τις εμπλεκόμενες πλευρές στα δικαστήρια. Όπως πληροφορείται η Voria.gr, ήδη υπάρχουν επαφές με την Τράπεζα προκειμένου οι διαφορές να λυθούν εξωδικαστικά και να μην περιμένουν για άλλο ένα περίπου χρόνο τις αποφάσεις των δικαστών ( οι αγωγές θα συνεκδικαστούν 5/11/2015).

Η παραχώρηση βρίσκει μπροστά της τις μπάρες των διοδίων, που για να σηκωθούν, θα πρέπει να ξεπαγώσει ο διαγωνισμός που είχε γίνει το 2011 για την «Προµήθεια, Εγκατάσταση, Προσωρινή Λειτουργία και Συντήρηση Συστήµατος Ηλεκτρονικών ∆ιοδίων (ΣΗ∆) απρόσκοπτης διέλευσης από πολλαπλές λωρίδες κυκλοφορίας (Multi - lane Free Flow) στην Εγνατία Οδό στους Κάθετους Άξονες και σε άλλες οδούς αρµοδιότητας της Εγνατία Οδός».

Σύμφωνα με τον διαγωνισμό, προβλέπεται η προµήθεια και εγκατάσταση εξοπλισµού µε το «κλειδί στο χέρι» (turn key), η προσωρινή λειτουργία και συντήρηση ενός ολοκληρωµένου συστήµατος ηλεκτρονικών διοδίων απρόσκοπτης διέλευσης από πολλαπλές λωρίδες κυκλοφορίας (Multi - lane Free Flow) µε τεχνολογία µικροκυµάτων DSRC 5,8 GHz, µε χρήση ποµποδεκτών (OBU) και αναγνώριση πινακίδων κυκλοφορίας οχηµάτων», σε συνολικά 35 «σταθμούς».

Μετά τη σχετική υπουργική απόφαση που ορίζει ότι από 1/1/2017 τα διόδια θα πρέπει να είναι ηλεκτρονικά, η Εγνατία Οδός Α.Ε. κάλεσε ήδη τις πέντε κοινοπραξίες που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον και συμμετείχαν στο διαγωνισμό που γινόταν με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου.

Να σημειωθεί ότι στο διαγωνισμό, σύμφωνα με πληροφορίες, είχαν συμμετάσχει οι: ΟΤΕ - ΙΒΜ, Autostrada - JP & ΑΒΑΞ, ΤΕΡΝΑ - SISE - EFCON, ΑΚΤΩΡ -ΙΒΙ και ΑΕΓΕΚ -ΕΝΕΤ.

Τώρα γιατί το ΤΑΙΠΕΔ έκλινε υπέρ των μετωπικών διοδίων, όταν τα ηλεκτρονικά διόδια είναι σαφώς δικαιότερα για το χρήστη και οπωσδήποτε πλησιέστερα στην τεχνολογική εξέλιξη, είναι ένα λογικό ερώτημα. Πιθανώς η απάντηση βρίσκεται στο ότι τα ηλεκτρονικά διόδια σημαίνουν και μικρότερα έσοδα για τον παραχωρησιούχο, αφού οι χρήστες πληρώνουν ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύουν. Πέρα από αυτό, είναι και το μεγάλο κόστος εκκίνησης του συστήματος, που απαιτεί δαπάνη πολλών εκατομμυρίων , οπωσδήποτε άνω των 10 εκατ. ευρώ, ίσως άνω των 15 και 20 εκατ. ευρώ για ένα άξονα οδικό που έχει πάνω από 70 κόμβους.

Ωστόσο, θα υπάρχουν και κάποια μετωπικά διόδια, που θα εγκατασταθούν στους κάθετους άξονες, κοντά στα σύνορα. Εάν βρεθεί χρηματοδότηση , ίσως μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, θα μπορούσαν και αύριο να εγκατασταθούν διόδια στους Ευζώνους, ενώ σε κάποια επόμενη εργολαβία θα συμπεριληφθούν και τα διόδια στον Προμαχώνα, όπως είπε στη Voria. gr ο πρόεδρος της Ε.Ο.Α.Ε. καθηγητής Πάρις Σαββαΐδης. Για το μεθοριακό σταθμό στη Κρυσταλλοπηγή, το θέμα δεν είναι άμεσο αφού ο κάθετος είναι ακόμη υπό κατασκευή.

Να σημειωθεί ότι το κόστος για κάθε σταθμό μετωπικών διοδίων κυμαίνεται από 800 χλδ ευρώ έως 1,2 εκατ. ευρώ.

Η νομική διένεξη με την Τράπεζα Πειραιώς

Σε ό,τι αφορά τη διένεξη με την Τράπεζα Πειραιώς, αυτή παραμένει μία ανοικτή πολυμέτωπη υπόθεση. Η Τράπεζα, σημειωτέον, έχει καταγγείλει τη δανειακή σύμβαση με την Εγνατία Οδό Α.Ε., κατέθεσε αγωγή κατά της εταιρείας, του ΤΑΙΠΕΔ και του ελληνικού δημοσίου και, έχει επίσης προσφύγει στο ΣτΕ καθώς υποστηρίζει ότι με τη μεταβίβαση του δικαιώματος εκμετάλλευσης του οδικού άξονα, χάνει το εμπράγματο δικαίωμα που έχει, αφού το ομολογιακό δάνειο που είχε χορηγήσει το 2006 στην Εταιρεία, είχε ως ενέχυρο τα διόδια.

Η Πειραιώς, έχει καταγγείλει τη σύμβαση με την Εταιρεία, η Εγνατία Οδός Α.Ε. άσκησε αγωγή γιατί θεωρεί ότι δεν έχουν συντρέξει οι λόγοι καταγγελίας, πως η δανειακή σύμβαση ισχύει και συνεχίζει να καταβάλλει τα έσοδα από τα διόδια που έχουν εγκατασταθεί.

Σε αυτή τη διένεξη, υπάρχει μία διαφορά μεταξύ των δύο πλευρών της τάξης των 25 εκατ. ευρώ και η οποία αφορά τόκους υπερημερίας που χρεώνει η Τράπεζα.

Βεβαίως, για να γυρίσουμε στο θέμα της παραχώρησης, το ζητούμενο είναι πώς η απαίτηση της Τράπεζας θα ενταχθεί στο κείμενο της σύμβασης παραχώρησης.

Συμπερασματικά και παρά την απόρριψη της προσφυγής των υπαλλήλων από την Ολομέλεια του ΣτΕ, υπάρχει ακόμη αρκετός δρόμος να διανυθεί μέχρι να προχωρήσει η παραχώρηση της Εγνατίας Οδού.

Πηγή:  voria.gr
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Salonikainfo - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger