Home » » Επτά οχήματα για κάθε δέκα κατοίκους της Θεσσαλονίκης

Επτά οχήματα για κάθε δέκα κατοίκους της Θεσσαλονίκης

Written By Salonikainfo on Τρίτη 15 Ιουλίου 2014 | 5:00 μ.μ.

Παρά την κρίση η κατοχή οχημάτων αυξάνεται: Έκθεση του Παρατηρητηρίου της «Εγνατία Οδός ΑΕ» δείχνει τις μεταβολές στην κατοχή κάθε τύπου οχημάτων στη ζώνη επιρροής του αυτοκινητόδρομου, που περιλαμβάνει τέσσερις Περιφέρειες.

Σχεδόν ένας στους δυο κατοίκους της Κεντρικής Μακεδονίας είναι κάτοχος ΙΧ αυτοκινήτου ή μοτοσικλέτας άνω των 50 κυβικών στην περίοδο 2005 – 2013. Τα λιγότερα ΙΧ και μοτοσικλέτες στη Βόρεια Ελλάδα και συγκεκριμένα στις τέσσερις Περιφέρειες της ζώνης επιρροής της Εγνατίας Οδού έχει η Δυτική Μακεδονία (400 ανά 1.000 κατοίκους), ενώ γενικά η περιοχή υπολείπεται του μέσου όρου της χώρας κατά 144 ΙΧ και μοτοσικλέτες ανά 1.000 κατοίκους και κατά 419 από την Αττική. Στη Θεσσαλονίκη αντιστοιχούν σχεδόν 7 οχήματα (γενικώς) σε κάθε δέκα κατοίκους.

Η κατοχή πάντως ακόμη και τα χρόνια της κρίσης αυξάνεται, με μεγαλύτερη αύξηση τα έτη μεταξύ 2005 και 2009. Μετά το 2009 παρατηρείται και πάλι αύξηση, αλλά μικρότερη.

Συμπεράσματα

Σε έκθεση του Παρατηρητηρίου της «Εγνατία Οδός ΑΕ» γίνεται σύγκριση όλων των δεικτών κατοχής οχημάτων (κάθε χρήσης) και προκύπτουν μια σειρά από χρήσιμα συμπεράσματα:

-Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας παρουσιάζει την υψηλότερη τιμή στον αριθμό των οχημάτων ανά 1.000 κατοίκους, ενώ ο νομός Θεσσαλονίκης εμφανίζει τα περισσότερα οχήματα ανά κάτοικο.

-Στο δείκτη των «επιβατηγών οχημάτων (Ι.Χ. και Δ.Χ.) ανά 1.000 κατοίκους» το 2013 η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εμφανίζει το μεγαλύτερο αριθμό επιβατηγών οχημάτων ανά 1.000 κατοίκους στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας και υπολείπεται ελάχιστα του αντίστοιχου δείκτη του συνόλου της χώρας.

-Τα περισσότερα λεωφορεία στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας Οδού έχει η Δυτική Μακεδονία (5η θέση πανελλαδικά).

-Ο αριθμός των λεωφορείων μειώθηκε σε σχέση με το 2004 στις τέσσερις Περιφέρειες (Ηπείρου, Δυτικής Μακεδονίας, Κεντρικής Μακεδονίας και Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης).

-Στην περιοχή ο αριθμός των μοτοσικλετών άνω των 50 κυβικών ανά 1.000 κατοίκους υπολείπεται κατά πολύ από το σύνολο της χώρας. Αυξητικές τάσεις του δείκτη παρουσιάζονται σε όλες τις Περιφέρειες της ζώνης επιρροής στο διάστημα 2005-2013 αλλά σε αρκετά χαμηλότερο επίπεδο από αυτό της χώρας. Με τη λειτουργία της Εγνατία Οδού αυξήθηκε η κατοχή μοτοσικλετών.

Η έκθεση

Η έκθεση του Παρατηρητηρίου της «Εγνατία Οδός ΑΕ», με θέμα «Εξέλιξη των Δεικτών Κατοχής Οχημάτων στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας Οδού 2005-2013», εκπονήθηκε από τον MSc χωροτάκτη – πολεοδόμο, Φώτιο Τσολάκο, με τη συνδρομή του διαχειριστή συστημάτων GIS του Παρατηρητηρίου, Μανούσου Τρουλινού.

Η έκθεση λαμβάνει υπόψη το γεγονός ότι την περίοδο 1995-2005 καταγράφηκε (βάσει των επίσημων στοιχείων) αλματώδης αύξηση των οδικών οχημάτων κατά 95,1% και αύξηση του πληθυσμού κατά 4,6% στο σύνολο της χώρας. Στην εξεταζόμενη περίοδο όμως ενέσκηψε η κρίση, που είναι εμφανής ειδικά μετά το 2009.

Παρά την κρίση, όπως αναφέρεται στην έκθεση «κατά τη συνολική περίοδο 2005-2013 παρατηρήθηκε αύξηση των οχημάτων της χώρας κατά 21,2% (ΕΛΣΤΑΤ 2013) και μείωση του πληθυσμού της κατά 0,18 % (Eurostat 2014). Όμως, μελετώντας την περίοδο 2009-2013 εμφανίζεται ακόμη μεγαλύτερη μείωση του πληθυσμού (-1,76%) σύμφωνα με τη Eurostat (2014) και ακόμη μικρότερη αύξηση των οδικών οχημάτων (3,40%) σύμφωνα με τη ΕΛΣΤΑΤ».

Οχήματα

Σύμφωνα με τους ερευνητές, «το 2013 η Περιφέρεια Αττικής έχοντας 955 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους κατατάσσεται στην πρώτη θέση μεταξύ των περιφερειών της χώρας στο συγκεκριμένο δείκτη. Μάλιστα παρατηρείται ιδιαίτερα σημαντική διαφορά μεταξύ της Αττικής και των Περιφερειών που κατατάσσονται στις τελευταίες θέσεις όπως για παράδειγμα οι Περιφέρειες Στερεάς Ελλάδας (495 οχήμ./1.000 κατ.), Πελοποννήσου (500 οχήμ./1.000 κατ.) και Δυτικής Μακεδονίας (546 οχήμ./1.000 κατ.). Όμως, είναι σημαντικό να επισημανθεί ότι στις πρώτες τέσσερις θέσεις της σχετικής κατάταξης δεν παρατηρείται μεγάλη διακύμανση αφού η Αττική ακολουθείται από τις νησιωτικές Περιφέρειες Κρήτης (819 οχήμ./1.000 κατ.) και Ιονίων Νήσων (753 οχήμ./1.000 κατ.). Η πλειοψηφία των τιμών του συγκεκριμένου δείκτη συγκεντρώνεται γύρω από τα 550 οχήμ./1.000 κατ. και 750 οχήμ./1.000 κατ. κατά προσέγγιση και ο μέσος όρος της χώρας ανέρχεται στα 726 οχήμ./1.000 κατ.».

Σε ό,τι αφορά τις Περιφέρειες που εντάσσονται στη ζώνη επιρροής του αυτοκινητοδρόμου (Ηπειρος, Δυτική Μακεδονία, Κεντρική Μακεδονία, Ανατολική Μακεδονία – Θράκη), μόνο η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (616 οχήμ./1.000 κατ.) παρουσιάζει υψηλότερη τιμή από την ενδιάμεση τιμή του δείκτη ενώ οι υπόλοιπες έπονται αυτής χωρίς όμως ιδιαίτερες διακυμάνσεις.

Η συντριπτική πλειοψηφία των νομών της ζώνης επιρροής της Εγνατίας έχουν σχεδόν ένα όχημα για δύο κατοίκους και σε πολλές περιπτώσεις νομών υπάρχουν σχεδόν 7 οχήματα για 10 κατοίκους.

Ο νομός Θεσσαλονίκης εμφανίζει τα περισσότερα οχήματα ανά κάτοικο (0,683 οχήμ./κάτ.) και τον ακολουθούν με μικρή διαφορά οι νομοί Καβάλας (0,674), Καστοριάς (0,651) και Ημαθίας (0,612).

Τα λιγότερα οχήματα ανά κάτοικο παρουσιάζουν οι νομοί Γρεβενών (426 οχήμ./1.000 κατ.), Χαλκιδικής (443) και Φλώρινας (463). «Στον ευρύτερο γεωγραφικό χώρο της Βόρειας Ελλάδας εμφανίζονται οι μεγαλύτερες μεταβολές στις τιμές του δείκτη, ενώ στους νομούς της Ηπείρου και της Θεσσαλίας υπάρχουν πιο σταθεροποιητικές τάσεις με περίπου 500 οχήματα για 1.000 κατοίκους», τονίζεται στην έρευνα.

Επιβατηγά

Τα περισσότερα επιβατηγά ΙΧ και ΔΧ αυτοκίνητα το 2013 έχει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, με 396 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους, όμως υπολείπεται του μέσου όρου της χώρας κατά 67 οχήματα. Την ακολουθούν οι Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Ηπείρου, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης και τελευταία της Θεσσαλίας με 325 οχήμ./1.000 κατοίκους.

Οι ερευνητές επισημαίνουν ότι «όλες οι Περιφέρειες στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας παρουσιάζουν αυξητικές τάσεις στο δείκτη από το 2005 έως και το 2010 αλλά με διαφορετικό ρυθμό. Όμως, το έτος 2011 έχουμε μια διακοπή αυτής της αυξητικής τάσης παρουσιάζοντας μια μικρή μείωση στα μεγέθη του δείκτη. Μετέπειτα, κατά τα έτη 2012 και 2013, οι διακυμάνσεις των μεγεθών του δείκτη εμφανίζουν μια ποικιλομορφία ανά νομό και ανά περιφέρεια καταγράφοντας αλλού αύξηση και αλλού μείωση».

Το πιο χαρακτηριστικό είναι ότι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης καταγράφει μια απότομη πτώση στο αριθμό των επιβατηγών οχημάτων ανά 1.000 κατοίκους από το 2011 μέχρι το 2013.

Σε επίπεδο νομού (δείκτης επιβατηγά οχήματα ανά 1.000 κατοίκους) Θεσσαλονίκη, Καστοριά, Καβάλα και Κοζάνη κατέχουν και πάλι θέσεις μέσα στις πέντε υψηλότερες της ζώνης επιρροής. Τελευταίος στην κατάταξη είναι ο νομός Χαλκιδικής με μόλις 191 επιβατηγά/1.000 κατοίκους. Στο σύνολο της ζώνης υπάρχουν μόλις δύο νομοί που έχουν λιγότερο από 250 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους (Γρεβενών και Χαλκιδικής) ενώ δεν υπάρχει κανένας νομός που να έχει λιγότερο από 150 οχήματα ανά 1.000 κατοίκους.

Ειδικά για τη Θεσσαλονίκη, το 2005 καταγράφονται 414,1 επιβατηγά ανά 1.000 κατοίκους, το 2006 αυξάνονται στα 432,6, το 2007 στα 451,7, το 2008 στα 464,5, το 2009 στα 470,3, το 2010 στα 473,1, ενώ το 2011 υπάρχει μείωση στα 469,6, το 2012 αύξηση στα 478,7 και το 2013 νέα μικρή μείωση στα 475,3.

Λεωφορεία

Σε ό,τι αφορά το δείκτη των λεωφορείων ανά 1.000 κατοίκους («έχει ιδιαίτερη σημασία αφού περιγράφει και αξιολογεί το βαθμό στον οποίο πραγματοποιούνται μαζικές οδικές μετακινήσεις) η περιφέρεια με τα περισσότερα λεωφορεία σε σχέση με τον πληθυσμό της είναι τα Ιόνια Νησιά (5 λεωφορεία/1.000 κατ) και ακολουθούν το Νότιο Αιγαίο (3,3) και η Αττική (2,3). Τελευταίες στην κατάταξη των περιφερειών βρίσκονται η Δυτική και Στερεά Ελλάδα έχοντας (1,19). Στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας Οδού πρώτη ανάμεσα στις περιφέρειες κατατάσσεται η Δυτική Μακεδονία (2,14 λεωφ./1.000 κατ.) και ακολουθούν Κεντρική Μακεδονία και Ανατολική Μακεδονία - Θράκη (1,67). Η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας αντιθέτως είναι πέμπτη στο σύνολο της χώρας και εμφανίζει πολύ καλή αναλογία.

Σημαντική είναι η παρατήρηση ότι ενώ ο αριθμός των λεωφορείων αυξάνεται σε όλη τη χώρα, για την περίοδο 2005-2009, στη Θεσσαλονίκη, όπως και σε Γιάννενα και Καστοριά μειώνονται, παρά το γεγονός ότι Θεσσαλονίκη και Ιωάννινα είναι μεγάλοι πληθυσμιακά νομοί, φιλοξενούν μεγάλα αστικά κέντρα και συνεπώς η ζήτηση για μεταφορικό έργο είναι αυξημένη. Πάντως, την περίοδο 2009-2013 η Θεσσαλονίκη παρουσίασε αυξητική τάση ιδιωτικών και δημόσιων λεωφορείων. «Μεταξύ 2009 και 2013 στη ζώνη επιρροής χρησιμοποιήθηκαν περισσότερα λεωφορεία ανά κάτοικο από ότι σε ολόκληρη τη χώρα», τονίζεται στην έρευνα.

Μοτοσικλέτες

Στις μοτοσικλέτες (δίκυκλα άνω των 50 κυβικών) η έρευνα καταγράφει πολύ υψηλά ποσοστά κατοχής στις νησιωτικές περιφέρειες της χώρας και στην Αττική, με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας να είναι ουραγός (μόνο 49 μοτοσικλέτες ανά 1.000 κατοίκους).

Στη ζώνη επιρροής της Εγνατίας, ο αριθμός των μοτοσικλετών υπολείπεται κατά πολύ από το σύνολο της χώρας, αλλά με αυξητικές τάσεις (μεγαλύτερες του πανελλαδικού μέσου όρου) μεταξύ 2005 και 2013. Οι ερευνητές παρατηρούν ότι στις Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας και Ηπείρου με τη λειτουργία της Εγνατίας

Οδού αυξήθηκε η κατοχή μοτοσικλετών. Σε επίπεδο νομού οι λιγότερες μοτοσικλέτες είναι στους νομούς Γρεβενών (38 μοτ./1.000 κατ.), Φλώρινας (45) και Κοζάνης (47).

Φορτηγά

Το 2013, πρώτη Περιφέρεια της Ελλάδας στον αριθμό φορτηγών ανά κάτοικο είναι η Κρήτη (200 φορτ./1.000 κατ.) και ακολουθούν η Πελοπόννησος (181) και η Στερεά Ελλάδα (173) ενώ τις τελευταίες θέσεις καταλαμβάνουν οι Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας (121), Νοτίου Αιγαίου (101) και Αττικής (71). «Στις Περιφέρειες που αναπτύσσονται αστικά κέντρα με σημαντικό πληθυσμιακό μέγεθος υπάρχουν λιγότερα φορτηγά ανά κάτοικο συγκριτικά με τις Περιφέρειες μικρότερων αστικών κέντρων. Συνεπώς, διαφαίνεται μια αντίστροφη σχέση μεταξύ πληθυσμιακού μεγέθους και αριθμού φορτηγών οχημάτων που αναλογεί στον πληθυσμό. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι νομοί Θεσσαλονίκης και Ιωαννίνων αλλά και Λάρισας ο οποίος βρίσκεται χαμηλά στη σχετική κατάταξη. Οι Περιφέρεις όμως οι οποίες δεν έχουν κάποιο μεγάλο αστικό κέντρο παρουσιάζουν περισσότερα φορτηγά οχήματα ανά κάτοικο όπως για παράδειγμα οι νομοί Θεσπρωτίας (182 φορτηγά ανά 1.000 κατοίκους), Γρεβενών (170) και Πρέβεζας (160). Γενικότερα, ο μεγαλύτερος αριθμός φορτηγών που αναλογεί στον πληθυσμό παρατηρείται στους Νομούς Κεντρικής Μακεδονίας όπως στη Χαλκιδική (202 φορτηγά ανά 1.000 κατοίκους) και στην Πέλλα (196)», επισημαίνουν οι ερευνητές.

Πηγή:  voria.gr
Share this article :
 
Support : Creating Website | Johny Template | Mas Template
Copyright © 2011. Salonikainfo - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website
Proudly powered by Blogger